Πίσω από απλά πράγματα κρύβομαι, για να με βρείτε• αν δε με βρείτε, θα βρείτε τα πράγματα, θ’ αγγίξετε εκείνα που άγγιξε το χέρι μου, θα σμίξουν τα χνάρια των χεριών μας. Γιάννης Ρίτσος (το νόημα της απλότητας)
ΓΙΑΝΝΗΣ ΤΣΙΓΚΡΑΣ είπε...

Οι τόποι που γνωρίσαμε δε χάνονται.
Κρεμιούνται στις λέξεις και τις χειρονομίες μας,αναπαύονται στο βυθό των ματιών μας.
Τα "χνάρια" ήταν από μέταλο που έκαιγε.
Κι ακούμπησε την καρδιά μας.

Σάββατο 30 Οκτωβρίου 2010

Η «σιωπή» των διανοούμενων - Της Εύας Στάμου

Η «σιωπή» των διανοούμενων


intellectualΤης Εύας Στάμου

Ακούμε πραγματικά τους διανοούμενους όταν μιλάνε; Αναζητούμε τα άρθρα και τα βιβλία τους, ή απλά περιμένουμε να μας καθοδηγήσουν σε περιόδους κρίσης;
Ποιος είναι ο κοινωνικός ρόλος του διανοούμενου σήμερα; Γιατί δεν βλέπουμε περισσότερους επιστήμονες, συγγραφείς, ή πανεπιστημιακούς στην τηλεόραση; Είναι άραγε η δυσκολία πρόσβασης των πνευματικών ανθρώπων στα ΜΜΕ εντελώς τυχαία;
Ο όρος «διανοούμενος» είναι πολύσημος και ευμετάβλητος. Οι πρόσφατες συζητήσεις για τον κοινωνικό ρόλο και τις ευθύνες των ανθρώπων του πνεύματος δημιουργούν την ανάγκη επαναπροσδιορισμού των γνωρισμάτων που καθιστούν κάποιον διανοούμενο σήμερα. Σε ποιους ακριβώς αναφερόμαστε όταν επικαλούμαστε την βοήθεια των διανοούμενων ώστε να ξεπεράσουμε την κρίση; Έχουμε την τάση να τοποθετούμε άκριτα στην ίδια συνομοταξία όλους τους ανθρώπους που αφιερώνονται στην πνευματική εργασία -πανεπιστημιακούς, συγγραφείς, καλλιτέχνες, ερευνητές- σαν να επρόκειτο για ανθρώπους ίδιας παιδείας και ειδίκευσης, κοινής κοινωνικής ή οικονομικής τάξης, όμοιων θρησκευτικών ή πολιτικών πεποιθήσεων, και μίας νοοτροπίας. Αυτή η ομαδοποίηση όλων των διανοούμενων σε μία κατηγορία, ενισχύει με τη σειρά της την αντίληψη ότι όλοι τους οφείλουν να τηρούν μία κοινή στάση και να μοιράζονται τις ίδιες απόψεις.

Οι διανοούμενοι τού σήμερα, όμως, δεν είναι ούτε μπορούν να είναι οι διανοούμενοι του χθες. Στο παρελθόν η τυπική εικόνα του διανοούμενου ήταν ενός άνδρα, μέσης ή προχωρημένης ηλικίας, πανεπιστημιακής μόρφωσης και αστικής καταγωγής. Η εικόνα αυτή έχει αλλάξει. Οι χώροι όπου γίνεται η κυκλοφορία και η ζύμωση των ιδεών έχουν -οικειοθελώς ή μη- ανοίξει τις πύλες τους σε διαφορετικές κοινωνικές ομάδες, με αποτέλεσμα να έχουν σε μεγάλο βαθμό μεταβληθεί τα παραδοσιακά χαρακτηριστικά του πανεπιστημιακού, του αρθρογράφου, του κοινωνικού σχολιαστή. Αν μη τι άλλο, υπάρχουν περισσότερες γυναίκες που παρεμβαίνουν ενεργά στην πνευματική ζωή, όχι μόνο προσφέροντας τη δική τους σκοπιά σε παγιωμένα θέματα, αλλά και θέτοντας προς συζήτηση διαφορετικά ερωτήματα. Ο κριτικός λόγος, που άλλοτε θεωρείτο αποκλειστικό προνόμιο των λεγόμενων ‘πνευματικών ανδρών’, διαχέεται και μεταδίδεται με τρόπους -όπως το facebook και τα blogs- που εξασφαλίζουν αμεσότητα και εύκολη επικοινωνία με ένα ευρύ κοινό, γεγονός όμως που υπονομεύει περαιτέρω την παραδοσιακή διάκριση μεταξύ ιδεολογικού ‘πομπού’ και ‘αποδέκτη’, στην οποία στηρίζεται η μέχρι σήμερα αντίληψη για τον ‘καθοδηγητικό’ ρόλο των διανοούμενων. Το φύλο, η ηλικία, η κοινωνική τάξη, οι προσωπικές εμπειρίες, και οι ιδιαίτερες συνθήκες στις οποίες ζει και εργάζεται ο καθένας συνθέτουν την ξεχωριστή ταυτότητα τόσο τού ίδιου, όσο και του έργου του.

Η σύγχρονη πολυμορφία των διανοουμένων κάνει επιτακτικότερη την ανάγκη διάκρισης μεταξύ τους. Το γεγονός, για παράδειγμα, ότι κάποιος είναι ταλαντούχος και αναγνωρισμένος καλλιτέχνης ή συγγραφέας δεν τον καθιστά αυτόματα αυθεντία σε θέματα κοινωνικής πολιτικής, όπως ο γάμος μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου ή οι συμπεριφορές κακοποίησης όπως ο βιασμός. Οι καταλληλότεροι για να αναλύσουν τα παραπάνω ζητήματα είναι οι κοινωνιολόγοι, οι νομικοί, οι επιστήμονες της ψυχικής υγείας. Το να ρωτάμε την άποψη ενός καλλιτέχνη επί παντός επιστητού, ώστε να μπορούμε στην συνέχεια, αν διαφωνούμε μαζί του, να καταφερθούμε εναντίον όλων των διανοούμενων, είναι ένα ατόπημα που βλάπτει την κουλτούρα και παραπλανά το ευρύ κοινό ως προς τη θέση, τον ρόλο και το ήθος των διανοούμενων γενικότερα. Η ιδιότητα του πανεπιστημιακού δεν καθιστά κάθε καθηγητή ειδικό, π.χ., στον κινηματογράφο, όπως και η ιδιότητα του ζωγράφου δεν καθιστά κάποιον ειδικό σε ζητήματα οικονομικής πολιτικής και κοινωνικού δικαίου.

Δεν είναι λίγες οι φορές που οι διανοούμενοι γίνονται στόχοι λαϊκιστικής κριτικής που ισχυρίζεται ότι ‘είναι όλοι αργόσχολοι, εγωκεντρικοί, σνομπ, που δεν ενδιαφέρονται για τα προβλήματα του λαού’. Η νοοτροπία αυτή τοποθετεί τους διανοούμενους εκτός κοινωνικού συνόλου, και αρνείται να δει ότι και οι εργάτες του πνεύματος είναι μέρος της κοινωνίας στην οποία ζουν, και επηρεάζονται και αυτοί από τις όποιες μεταβολές. Έτσι, μερίδα του τύπου αρέσκεται να κατηγορεί τους διανοούμενους για ελιτισμό και αδιαφορία για τα κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, και απαιτεί την μαχητική τους παρέμβαση, θεωρώντας ότι αυτό θα συντελέσει αυτόματα σε κάποια σημαντική αλλαγή. Αντίστροφα, μια άλλη μερίδα του τύπου στοχοποιεί όσους ανθρώπους του πνεύματος ανακατεύονται στην πολιτική ή συνδέουν το όνομά τους με συγκεκριμένα κόμματα, υποστηρίζοντας ότι η αρμόζουσα θέση του διανοούμενου είναι αυτή του αμέτοχου, αμερόληπτου, ψύχραιμου παρατηρητή.

Αν τελικά υπάρχει κάποιος ρόλος για κάθε διανοούμενο, πιστεύω ότι δεν είναι να ηγείται: είναι να παρεμβαίνει στα κοινά με το λόγο του, παράγοντας έργο πρωτότυπο, βασισμένο στην κοινωνική, επιστημονική, ιστορική, ή φιλολογική έρευνα, δουλεμένο με τον προσωπικό στοχασμό του. Ο κριτικός λόγος των διανοητών μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε ένα φαινόμενο από διαφορετικές οπτικές, να προάγει την συζήτηση για θέματα που μας απασχολούν, να συνεισφέρει στην διαμόρφωση κοινωνικών προτύπων και συμπεριφορών – αλλά όχι να επινοήσει αυτόματα μαγικές λύσεις στα καθημερινά μας προβλήματα.

Θα είχε ωστόσο ενδιαφέρον να ξέραμε αν οι υποστηρικτές τόσο της άποψης ότι ο διανοητής οφείλει να παρεμβαίνει στα κοινά όσο και της άποψης ότι πρέπει να παραμένει ιδιωτικός κι απόκοσμος στοχαστής, γνωρίζουν το έργο των διανοούμενων που επικρίνουν, ή αν απλώς, στην πρώτη περίπτωση, περιμένουν την σωτήρια επέμβαση τους σε περιόδους κρίσης, και στη δεύτερη, ακυρώνουν την παρουσία τους με την πλήρη αδιαφορία για το έργο τους. Αποτέλεσμα όλης αυτής της κατάστασης είναι ο αυξανόμενος συντηρητισμός της κοινωνίας, με στόχο γενικώς κι αορίστως τους ανθρώπους του πνεύματος, και κύριο θύμα τον απροκατάληπτο κι ενημερωμένο διάλογο, που να ξεφεύγει από τα τετριμμένα μιντιακά αναμασήματα.

Η συμβολή των πνευματικών ανθρώπων δεν τελειώνει στον αποσπασματικό λόγο μιας συνέντευξης ή μιας εισήγησης. Όποιοι νοιάζονται να μάθουν τι έχει να πει ένας συγγραφέας, το καλύτερο που θα μπορούσαν να κάνουν είναι να διαβάσουν το έργο του. Δεδομένου μάλιστα του τρόπου με τον οποίο αντιμετωπίζεται η πνευματική εργασία στη χώρα μας, θα ήταν παράλογο να περιμένουμε από τους ίδιους τους διανοούμενους να μπορούν να εξασφαλίζουν την ευρεία διάδοση του έργου τους. Άλλωστε η ίδια η γλώσσα που επικρατεί στα περισσότερα ΜΜΕ ακυρώνει αυτόματα τον ήπιο, ψύχραιμο λόγο του διανοητή, που επιζητά την αλήθεια στη συνομιλία του, κι όχι να κατοχυρώσει την αυθεντία του.

Νομίζω ότι ο Γιάννης Ψυχάρης είχε τοποθετηθεί σωστά όταν στην επιστολή του προς τη γαλλική εφημερίδα Temps (1898), σημείωνε ότι: «ο πολιτικός είναι πάντα δέσμιος του προγράμματός του. Ενώ οι διανοούμενοι δεν έχουν πρόγραμμα. Αποφασίζουν αποκλειστικά με βάση το στοχασμό και τη κριτική. Ο συγγραφέας που μελετά τις καταστάσεις και τους χαρακτήρες, ο επιστήμονας που ανασυνθέτει και ερμηνεύει, διαθέτουν –από αυτό και μόνο– πολύ πιο ευαίσθητους αισθητήρες» (μτφρ. Ρένα Σταυρίδη-Πατρικίου).

15 σχόλια:

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Το αντιγράφω κι εδώ, γιατί πήγε δύο!
Πολύ ενδιαφέρον άρθρο!

#
Κατερίνα Δεστάπα Εύα μου, πολύ ενδιαφέρον άρθρο!Χάρηκα πολύ που το είδα.Θέλει πολύ συζήτηση το θέμα. Πάντως, για μένα, τώρα που οι τίτλοι έχουν γίνει πολύ εύκολοι, χωρίς πραγματικές αξίες, (από προσωπικότητα - έως και έργο), στην εποχή μας δεν γνωρίζω και πολλούς διονοούμενους
Πριν από 17 λεπτά
#
Κατερίνα Δεστάπα
‎(μου το έκρυβε, γι' αυτό πάω σε συνέχεια). Και δεν νομίζω σίγουρα, πως για όλα μπορούν και να έχουν άποψη όλοι! Με τίποτα! Κάθ' ένας στο είδος του, και ΑΝ! Το κρατάω και στο μπλογκ μου, γιατί στο Φεις δεν έχω και πολύ εμπιστοσύνη. Για άγνω...στο λόγο μου έσβησαν την άλλη μου σελίδα. Σε χαίρομαι, Εύα μου, γιατί μιλάς με δύο τίτλους (ψυχολόγου και συγγραφέα), που όμως τους αξίζεις! Είναι κι άλλοι με περισσότερους, μα πίστεψέ με, δεν μου λένε κάτι ακόμα κι αν έχουν ταυτότητα διανοούμενου! Φιλάκια, τα ξαναλέμε! Εύγε για τα θέματά σου, αν και γέρνεις πολύ προς τους συγγραφείς σ' αυτό το άρθρο! Κάνε κράτει, Εύα μου! Μπορεί να γνωρίζεις πραγματικά διαννοούμενους ανθρώπους, μα σίγουρα είναι λίγοι! Αν ήταν πολλοίι, η Ελλάδα θα είχε και "φωνή" και άλλες πρωτοβουλίες. Δεν θα περίμεναν ούτε την ΤΙΒΙ,ούτε άλλα καλέσματα. Θα έπιαναν τους δρόμους. Ο Σωκράτης μίλαγε στις πλατείες και όχι απ' τα σαλόνια του, όπως συνηθίζεται σήμερα...

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Κατερίνα Δεστάπα
Κατάργηση δημοσίευσης
Κατερίνα Δεστάπα Και μια ερώτηση: Υπάρχουν πραγματικά διαννοούμενοι σήμερα; Και ποιοί είναι αυτοί; (Για να μαθαίνουμε κιόλας!)

Ανώνυμος είπε...

...ξάγρυπνη Φίλη,
Κατερίνα,
γιατί να ...προβληματίζεσαι;
Έβαλες μια θαυμάσια ανάρτηση της Εύας, -νέα γυναίκα και δυναμική συγγραφέας- και
το πολύ-πολύ να σου πουν ότι "έτσι προβάλεσαι" !!!

Χάρηκα τις απόψεις της. Έχει δίκιο και θάρρος να εκφράζεται.

...μα μήπως κι εδώ, είναι καλύτερα;
Πες μου, πότε άκουσες μια ..."καλή κουβέντα" για τους λογοτέχνες που παραπαίουν μεταξύ καθημερινής επιβίωσης και ...βασανιστήρια... του μυαλού τους;

...και να, που ξέχασα να σου πώ ότι
το γράμμα σου:
"ΕΥΓΕ στους ξενητεμένους ΑΘΗΝΑΙΟυς ... κ.λ.π." για την επαίτειο της Μάχης του Μαραθώνα, 2500 χρόνια πριν... της 26 του Σεπτέμβρη, .10, στο Σταθάκειο, (Αστορια, ΝΥ),
δημοσιεύθηκε
στη στήλη "Αναγνωστών" του Εθνικού Κήρυκα Νέας Υόρκης,
-με το εποχιακό μονόπρακτο
όπου δυο λεβεντόπαιδα-ηθοποιοί το απέδωσαν εθελοντικά, μα με επαγγελματισμό υψηλό..., βλέπετε βίντεο στην "Αστοριανή" , στα Χνάρια, κι αλλού-

μόλις ΕΝΑ τηλεφώνημα έγινε!!!
κι αυτό διότι κάποιος από τα... μέρη σας, ήθελε να μάθει αν πράγματι είσαι από το...Βόλο!!!!

...Βράσε μας... που λένε, και συγγνώμη γι΄αυτό που υπονοώ!

Συγχαρητήρια και στις δύο σας, Εύα και Κατερίνα,
Σίγουρα θα τα λέμε
και... άφετε τους ενδιαφερόμενους η και τους περίεργους
να μας διαβάζουν!
Σας χαιρετώ,
Υιώτα Στρατή,
αστοριανή, ΝΥ

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Γιώτα μου, ήμουνα στο χωριό μου και μόλις γύρισα! Με κούφανες! Πώ πω, ντρέπομαι! Δεν θα ξαναγράψω πρόχειρα, ποτέ ξανά, ούτε βιαστικά! Ρεζίλι έγινα!
Φιλιά, πάω για ύπνο, καθότι πολύ άυπνη, για να προλάβω δουλειές και τα λέμε το βράδυ. Ναι;
Ως τότε, να το "χωνέψω" και λιγάκι! Για δες κι εσύ, μήπως έκανες κανένα λάθος και σε γελάσανε τα ματάκια σου!
Και πού με βρήκανε;

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

#
Εύα Στάμου
Καλημέρα Κατερίνα. Χαίρομαι που βρήκες το άρθρο ενδιαφέρον και ευχαριστώ για τα σχόλιά σου. Το μόνο που θέλω να προσθέσω είναι πως δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι ζούμε σε μία κοινωνία που υποτιμά την πνευματική εργασία και όσους την προσφέρουν μ...ε πολλούς, διαφορετικούς τρόπους. Ίσως ένας από αυτούς να είναι και η απαξίωση των διανοητών από τους οποίους ζητάμε μεν να επεμβαίνουν και να μας καθοδηγούν σε εποχές κρίσης, αλλά τους οποίους θεωρούμε ταυτόχρονα τεμπέληδες, σνομπ και 'ψώνια'. Το ζήτημα είναι περίπλοκο και η σχέση διανοούμενων-κοινωνίας είναι ένα θέμα που αξίζει να αναλυθεί περισσότερο.Δείτε περισσότερα
Σάββατο στις 12:03 μ.μ. · Μου αρέσει!Δεν μου αρέσει
#
Κατερίνα Δεστάπα
Μόνο αξίζει, Εύα μου; Εσύ όμως θα κάνεις τις αναλύσεις, καθότι το κατέχεις το θέμα.
Μόλις ήρθα απ' το χωριό μου, Εύα μου. Θα τα ξαναπούμε, καθότι πολύ κουρασμένη και άυπνη. Εντάξει; Χάρηκα που βρήκα απάντησή σου, γιατί το είχα έννοια! Φιλιά ...πολλά!

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Γιώτα μου, τα είπαμε τηλεφωνικώς, όσον αφορά τον Εθνικό Κήρυκα. «Σ’ ευχαριστώ» πολύ πολύ! Είναι μεγάλη η τιμή και η συγκίνηση για μένα η εφημερίδα των ξενιτεμένων Ελλήνων της Νέας Υόρκης να φιλοξενεί φτωχές μου λέξεις στις σελίδες του! Τι να πω; Εύχομαι να το αξίζω!

Χάρηκα πολύ και η αφορμή είσαι εσύ, Γιώτα μου! Να είσαι καλά, καλή μου φίλη! Να είσαι γερή, ευτυχισμένη και να γράφεις κι εγώ να «προβάλλομαι» μέσω εσένα! Είδες, Γιώτα μου; Να τη πάλι η «προβολή»! Τελικά, δεν ξέρω τι γίνεται μ’ αυτή. Μάλλον θα πρέπει να βγούμε απ’ το τρυπάκι αυτό, γιατί διαφορετικά θα πρέπει να μουγγαθούμε, ειδικά στα μπλογκ. Αν δεν αναμεταδώσουμε μια είδηση, ένα γεγονός, ένα άρθρο, κάτι που αξίζει, αν δεν πούμε κι εμείς την γνώμη μας, σε κάτι που μας αγγίζει, τότε θα είμαστε ζωντανοί νεκροί. Δεν έχει νόημα να υπάρχουμε στον αέρα, μόνο και μόνο για να λέμε τα προσωπικά μας ή να «δείχνουμε» μόνο τον εαυτό μας. Αυτό το βρίσκω πολύ εγωϊστικό, να μην πω, «καβάλημα».
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στην αυτοπροβολή, Γιώτα μου! Κι αν είναι να κατηγορηθεί κάποιος γι’ αυτό, ας είμαι εγώ!

Το θέμα τώρα είναι πως τα απρόοπτα τρέχουν (με τσίμπησε και μια σφίγγα και είμαι αλλεργική και το πόδι έγινε τούμπανο!), οπότε δεν είμαι χαλαρή για να γράψω για το πολύ ενδιαφέρον άρθρο της Εύας και για το πώς έχω στο μυαλό μου εγώ τους διανοούμενους του σήμερα, αν υπάρχουν, γιατί αν υπήρχαν, δεν θα υπήρχε και «η σιωπή».
Τα μπράβο ανήκουν στην Εύα που σκάλισε το θέμα, Γιώτα μου και όχι σε μένα!
Ένα «Ευχαριστώ» πάλι και ένα εύχομαι να τα πούμε χαλαρά, το συντομότερο!
Στον «Κάποιο Κύριο», να του πεις ένα μεγάλο μεγάλο «ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» και να συμπληρώσεις πως είμαι Ζαγοριανό φρούτο… Βουνίσιο! Διαφέρει πολύ απ’ της πόλης. Απροσάρμοστο, ασυμβίβαστο, ότι θες, πες, για το «φρούτο!» Πάντως, βάλε μου σφραγίδα «Ζαγοράς Πηλίου»! Εντάξει;

Ανώνυμος είπε...

...Ζαγοριανή μου,
...σκέψου να ήσουν και ξεκούραστη!
Σ΄αφήνω να ησυχάσεις,
πρόσεξε τη σφίγγα
μη σε... κάνει και σένα...
και τότε αλίμονό μας...
Ευτυχώς, δεν είμαι αλλεργική σ΄αυτό...
ίσως σε άλλα... θα τα πούμε,
περαστικά,
πάντα με αγάπη,
Υιώτα
αστοριανή (... ή και του ...Σελινούντα ποταμού!)
ΝΥ

Ανώνυμος είπε...

Γιάννης πίνει Γιάννης κερνάει!! Άρχισες να το
παίζεις Μάρθα Βούρτση και δεν νομίζω πώς σου πάει.Εάν ήθελες να είσαι σωστή, έπρεπε το
ποίημα να το επιστρέψεις στην θέση του κι εκεί που ανήκει.Ασέβησες και κατάλαβέ το επι τέλους.
Οι διανοούμενοι και οι μή διανοούμενοι
περιμένουν να τούς διαφωτίσεις. Μπορείς κανείς
σιωπηλά και ταπεινά να συμπαραστέκεται κι όχι
με αγένεια και ασέβεια. Οι νεκροί δεν χρειάζονται
σήριαλ. Κοιμούνται ήσυχα.

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Σκέψου να ήμουνα καλά, Γιώτα μου, γιατί ξεκούραστη σπάνια είμαι. Απόψε όμως είμαι ζαβλακωμένη, γιατί κατέληξα τελικά στο Νοσοκομείο και οι οροί φέραν γλάρωμα. Η σφίγγα μου το άφησε το κεντρί της, κι αν σκεφτώ πως άδικα έχασε τη ζωή της, βρίσκω μικρή την ταλαιπωρία μου.
Τέλος πάντων, το θέμα των διανοούμενων (και ότι άλλο αφήσαμε στη μέση) θα το ξανασυζητήσουμε όταν θα είμαι σε φόρμα.Εντάξει;
Τα λέμε, Γιώτα μου!

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Ανώνυμε, κερνάς κι εσύ! Δεν έχεις δίκιο!Και βγάζεις πολύ δηλητήριο, φίλε μου! Απορώ! Τα πράγματα δεν είναι καθόλου έτσι και το ξέρεις!
Μακάρι να σέβονταν όλοι όσο εγώ, τόσο όσους Έφυγαν, (πόσο μάλλον παιδιά φίλων!)όσο και τους ανώνυμους ζωντανούς!
Καληνύχτα φίλε μου, ανώνυμε! Μακάρι να είμαστε καλά, να ξημερώνουμε και να βρίσκω γυρίζοντας σπίτι μου, ακόμα και τέτοια υποτιμητικά σχόλια για το πρόσωπό μου και να τα δημοσιεύω εγώ η ίδια!

Ανώνυμος είπε...

...είπα να γράψω μια "καλημέρα"
και διάβασα "δικαιολογίες"...
ευγενική
και φορτισμένα τυπική, προσπαθείς ν΄απαντάς και να δικαιολογήσαι,
Κατερίνα μου.
Φτάνει ως εδώ!
Από ένα ωραίο κείμενο, στην αρχή, που έχει τόσα ανοίγματα για συζήτηση, καταλήγει -με τα "σχόλια" -να έχει χάσει το δρόμο!
Η γνώμη μου;
Μην απαντάς σε ανώνυμα,
η απλά, διάγραψέ τα...
Δεν ωφελεί σε τίποτα!
πάντα με αγάπη,
Υιώτα
ΝΥ

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

#
Κατερίνα Δεστάπα Εύα μου, δε με θέλει αυτό το θέμα, τελικά! Με είχε τσιμπήσει και μια σφίγκα, δεν της είχα δώσει σημασία, και... Τώρα που είμαι καλύτερα, έχω τόσα να κάνω! Δεν το ξεχνάω όμως! Θα επανέλθω στο θέμα, γιατί δεν μπήκαμε στα βαθιά, μόνο που τα βαθιά θέλουν χρόνο και κότσια! Να είσαι καλά! Πάντα τέτοια θέματα που μένουν ανοιχτά και επίκαιρα! Φιλιά, κορίτσι μου και συγγνώμη!
Πριν από 6 λεπτά · Μου αρέσει!Δεν μου αρέσει
#
Κατερίνα Δεστάπα Στα πεταχτά, όμως, αν τους θεωρούμε σνομπ κ.λ.π. δεν είναι διανοούμενοι, Εύα μου! Δε φτάνει μόνο η πνευματική εργασία, για να θεωρηθεί και διαννοούμενος! Θέλει και πολλά άλλα, πέρα από γνώσεις! Και δεν νομίζω πως ζητάμε καθοδήγηση απ' αυτούς. Γνώμη τους τους, απόψεις τους, σκέψεις τους, γνώσεις τους, ναι. Η καθοδήγηση έρχεται από μόνη της και από μέσα μας. Δεν νομίζω πως υπάρχουν πολλοί άνθρωποι τέτοιοι, σήμερα, κι αν υπάρχουν, πολύ θα ήθελα να μάθω ποιοί είναι!
Πριν από 2 δευτερόλεπτα

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Γιώτα μου, σπάνια σβήνω σχόλια. Το έχω ξαναεξηγήσει. Υπάρχουν κι αυτά και το θέμα είναι πως έχω καταλάβει από που είναι, κι αυτό πληγώνει πιο πολύ! Το ένστικτο, Γιώτα μου! Αυτό το άτιμο!
Φιλάκια!ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ, για την στήριξη! Αρκεί που νιώθω από υγεία καλύτερα! Όλα τα άλλα...

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Μπορεί αυτό το θέμα να μη με "θέλει" και να μη με βοηθούν ο χρόνος, η ψυχολογία, οι στιγμές για να το αναπτύξω, αλλά θέλω να γράψω κάτι, μην το ξεχάσω, αφού συγχαρώ πάλι την Εύα Στάμου που σκάλησε...

Προχθές που ήμουνα στην Ζαγορά, ενώ ετοίμαζα την νύχτα τις ανθοδέσμες μου με τις ορτανσίες και με τσίμπησε εκείνη η αγαπημένη σφίγκα που ήταν μαζί τους...
άκουγα τι βι και πρόλαβα μια συνέντευξη του Μιχάλη Γκανά. Πολύ ωραίος άνθρωπος και δημιουργός! Έλεγε πολύ ωραία πράγματα και συμφωνούσα σε όλα μαζί του!Μίλησε για το νέο του βιβλίο ποίησης κ.λ.π. και κάποια στιγμή είπε και για την σιωπή των διανοούμενων! Αμέσως θυμήθηκα την Εύα! Είπε ο άνθρωπος, πως δεν είναι διανοούμενος! Γράφει όταν του έρχεται, διαβάζει όταν πάλι του έρχεται, ξέρει ότι δεν του αρέσουν κάποια πράγματα γύρω του, το λέει, μα δεν είναι και διανοούμενος για να μιλήσει στους άλλους!
Τι ωραίος πνευματικός άνθρωπος!Να είναι καλά και να δημιουργεί!

Κατερίνα δε 'στάπα; είπε...

Λάθη: που το σκάλισε
Τα υπόλοιπα, δικά σας! Πρέπει να φύγω!